Sale: 512 / Modern Art II, Dec. 12. 2020 in Munich Lot 506

 
506
Pablo Picasso
Femme assise au chignon, 1962.
Linocut in colors in four colors
Estimate:
€ 30,000 - 40,000

 
$ 35,100 - 46,800

+
Lot description
Femme assise au chignon. 1962.
Linocut in colors in four colors.
Baer 1298 B b (of B b). Bloch 1071. Signed and inscribed "Epreuve d'artiste". One of 20 trial proofs aside from the edition. On wove paper by Arches (with watermark). 35 x 27 cm (13.7 x 10.6 in). Sheet: 63 x 44,5 cm (24,8 x 17,5 in).
Printed by Arnéra. [EH].
• "Through great creativity Pablo Picasso brought this technique on par with all others." (Koschatzky, 1972)
• From the second series of colored linocuts from 1962, which he began with great energy when he was over 70 years old.
• Picasso's offer new and varied solutions for the color variants.
• The printer Hidalgo Arnéra was specialized in linocuts
.

PROVENANCE: Private collection Southern Germany.

Called up: December 12, 2020 - ca. 19.01 h +/- 20 min.

Essay
Nach intensiven jahrelangen Auseinandersetzungen mit den Druckverfahren der Lithografie, der Radierung und des Holzschnittes wendet sich Picasso erst im hohen Alter von 71 Jahren der Technik des Linolschnitts zu. Jahrzehntelang von ihm vernachlässigt, erfreut sich Picasso nun an dem aufwendigen Prozess des Hochdruckverfahrens. Er experimentiert und kreiert eindrücklich farbige Blätter mit bisher nicht dagewesenen Linien- und Farbeffekten, die Picassos praktische Finesse offenbaren, sich immer wieder einem neuen Medium zuzuwenden und dieses dann virtuos zu beherrschen. Anfänglich führt Picasso eine eigene Platte für jede Farbe aus, nutzt jedoch später immer wieder dieselben Platten, die er jeweils neu überarbeitet und so dem Linolschnitt eine neue Kraft und Bedeutung verleiht. So urteilt der österreichische Kunsthistoriker Walter Koschatzky: "Es war Pablo Picasso, der diese Technik in vielfältigster Einfallsfreude allen anderen ebenbürtig gemacht hat." (Walter Koschatzky: Die Kunst der Graphik, Technik, Geschichte, Meisterwerke, (Salzburg 1972) München (2. Auflage, 1. 1975) 1985, S. 66). [EH]
 


More Images
 
Buyer's premium, taxation and resale right apportionment for Pablo Picasso "Femme assise au chignon"
This lot can be purchased subject to differential or regular taxation.

Differential taxation:
Hammer prices up to € 500,000: 32 % buyer's premium
Hammer prices above € 500,000: for the share up to € 500,000: 32%, for the share above € 500,000: 27% buyer's premium
The buyer's premium contains VAT, however, it is not shown.

Regular taxation:
Hammer prices up to € 500,000: 25 % buyer's premium plus statutory sales tax Hammer prices above € 500,000: for the share up to € 500,000: 25%, for the share above € 500.000: 20% buyer's premium, each plus statutory sales tax

We kindly ask you to notify us before invoicing if you wish to be subject to regular taxation.

Resale right apportionment:
Objects made by artists who have not died at least 70 years ago are subject to a resale right apportionment of 2.4% including statutory sales tax.